• Prof. Dr. Mehmet Aça İle Türk Halk Edebiyatı Üzerine
    Prof. Dr. Mehmet Aça İle Türk Halk Edebiyatı Üzerine
  • Bir Fikir, Dava, Ülkü ve İdeal Adamı İbrahim Metin
    Bir Fikir, Dava, Ülkü ve İdeal Adamı İbrahim Metin
  • Yaşar Çağbayır: “Türkçenin Söz Varlığı Milyonlarcadır”
    Yaşar Çağbayır: “Türkçenin Söz Varlığı Milyonlarcadır”
  • “Merkez Efendi’yi Yazmanın Sevincini Yaşıyorum”
    “Merkez Efendi’yi Yazmanın Sevincini Yaşıyorum”
  • Yusuf Ömürlü ile Mülâkat
    Yusuf Ömürlü ile Mülâkat
  • Dr. Cahit Öney ile Mülakat
    Dr. Cahit Öney ile Mülakat
  • Suad Alkan ile Sanat Merkezli Bir Konuşma
    Suad Alkan ile Sanat Merkezli Bir Konuşma
  • Mehmet Halistin Kukul İle Mülakat
    Mehmet Halistin Kukul İle Mülakat
  • Yardım: “Kedili Hayat, Çok Daha Anlamlı”
    Yardım: “Kedili Hayat, Çok Daha Anlamlı”
  • Yardım: “Kedili hayat, çok daha anlamlı”
    Yardım: “Kedili hayat, çok daha anlamlı”

YAZARLARIMIZ

Necati Kağan Çetin
Necati Kağan Çetin
Eklenme Tarihi: 14 Aralık 2020, Pazartesi 19:02 - Son Güncelleme: 14 Aralık 2020 Pazartesi, 19:02
Font1 Font2 Font3 Font4
Biraz müzik dinleyelim mi?

“Fizikteki önemli ilerlemeler genelde bir kişinin kafasındaki düşüncelerden kaynaklanır. Einstein’in bizlere izafiyet teorisini, Heisenberg ve Schrodinger’in kuantum teorisini sağlamaları bu şekilde olmuştur. Aynı şekilde, Beethoven bize muhteşem senfoniler verirken, Chopin ise bir dizi güzel piyano eserini üretmiştir. Dolayısıyla hem fizik, hem de müzik, insan aklının ürünleridir.”
Barry Parker – Güçlü Titreşimler / Müziğin Fiziği

Bir flütle çalınan güzel bir eseri, gitarla da dinleyebiliriz, piyanoyla da. Neyle icra edilen bir eseri, kanun ile de icra edebiliriz. Dinlediğimiz müzik parçası aynı olsa bile, etkileri farklıdır. Farklı çalgılarla seslendirilen melodiler, armoniler, hepimizde farklı etkiler uyandırabilir.
Batı müziğindeki vals ritmine sahip bir şarkı, bizdeki semaiye denk düşer mi? Bir yönüyle evet. Her iki ritim de sonuçta ¾’lük ritimlerdir. Ama çalgılar farklı. Gülnihal isimli eseri piyano ile dinlemek farklı, kanun ile dinlemek daha farklı. Bunun tartışmasını müzisyenler yapsınlar.
Ortada çok net bir gerçek var:
Müzik, Allah’ın insana bahşettiği sesler dünyasına ait benzersiz bir sanattır. Müzik, yine Allah’ın bahşettiği ilhamlardır. Besteciler o ilhamları duyarlar, hissederler, melodilere, armonilere, notalara dökerler.
Biz her ne kadar bugün ulaştığımız bilim ve teknoloji seviyesini büyük ölçüde fizikçilere, kimyacılara borçlu olsak bile… Müzik alanında eşsiz eserlere imza atan bestecilere, müzisyenlere, Beethoven, Mozart, Chopin, Dede Efendi, Itri, Meragi ve Tamburi Cemil Bey’e de çok şey borçluyuz.
Öyle ya, hayat fiziğin katı kurallarından ibaret değil.
Tamam, müziğin, melodilerin, armonilerin, ritimlerin de belli kuralları var. Ama her şey kurallarla sınırlı değil.
Hayatın hiçbir kurala denk düşmeyen, tanımlanamayan yönleri de var. Renkler, sesler, kokular, tatlar… Hayaller, hatıralar, ilhamlar… Sevgi, merhamet, vefa… Duygusal zekâ, altıncı his, sezgiler, önsezi, hissikablelvuku, saika, şaika…
Ne zaman müzik dinleriz, dinlemeliyiz?
Müzik dinlemenin belli bir vakti yok elbette. Günün, gecenin her saatinde müzik dinleyebiliriz. Ama şunu her zaman hatırda tutalım: Aynı müziği gece dinlemekle, gündüz dinlemek arasında fark var. Aynı müziği yaz mevsiminde dinlemekle kış mevsiminde dinlemek arasında fark var. Müzik aynı müzik. O halde değişen ne?
Bir filmi müzikler eşliğinde, o filme ait müzikler eşliğinde izlemekle, müziksiz izlemek arasında çok büyük fark var. Filmi güzelleştiren aslında bir yönüyle müzik değil mi?

Şimdi bir müzik listesi verelim. Dileyenler dinlesinler:
Recuerdos de la Alhambra – Jim Greeninger
Hello – Lionel Richie
Adın Bahar Olsun – Atilla Atasoy
Marriage d’Amour – Richard Clayderman
Bu Gala Daşlı Gala – Ahmet Kaya
O ve İstanbul – İncesaz
Hasbihal – Yansımalar
Yollarda – Yansımalar
Nihavend Saz Semaisi – Yavuz Özüstün
Kalbe Dolan O İlk Bakış – Mehmet Özkaya
Uzun İnce Bir Yoldayım – Cengiz Özkan
Değmen Benim Gamlı Yaslı Gönlüme – Yavuz Bingöl
Kara Tren – Yavuz Bingöl
Harman Yeri – Orhan Hakalmaz
Harmandalı – Tolga Çandar
Ey Güzel Kırım – Arslanbek Sultanbekov
The First Martyrs – Maurice Jarre

Yukarıda isimlerini yazdığım bazı eserler, başka sanatçılardan, başka yorumculardan da dinlenebilir.
Dinlediğimiz müzik, bizi, duygularımızı, düşüncelerimizi bir yerden alıp bir başka yere götürebiliyorsa gerçek müziktir. Sözleri ve müziğiyle değerli sanat eserleridir. Müzik, sözler, beste, şarkı bir anlam taşımalı, dinleyene bir şeyler vermelidir. Kalıcı olmalıdır. İyi müzik, on yıllar sonra dinlendiğinde bile sanki yeni gibidir.
Pandemi-Koronavirüs, son derece hızlı akıp giden hayat tempomuzu biraz olsun yavaşlattı. Eskiye kıyasla şimdi daha fazla zamanımız var.
Sözleriyle, müzikleriyle son derece kaliteli, güzel eserler var.
Ulvi hislerimizi, duygularımızı harekete geçiren müzikleri dinleyelim, dinletelim.
Fazıl Say bakın ne diyor:
“Müzikçi, bir yazarın, bir ressamın, bir düşünürün dile getiremediği şeyleri söyler.”
Neden?
Çünkü müzik, diğer iki alandan çok farklı bambaşka bir alan.
Dinlediğimiz müzikler bize ilahi aşkı, ilahi sevgiyi, ulvi hüzünleri hatırlatıyorsa, o müzikler dinlenmeli. Bizde azim, gayret, konsantrasyon gibi duygular uyandıran müzikler dinlenmeli. Bizde günah, haram, isyan duygularını uyandıran müzikler asla dinlenmemeli.
Üstad Bediüzzaman’la noktalayalım:
“Bu sırra binaendir ki, şeriatça bazı savtlar helâl, bazıları da haram kılınmıştır. Evet, ulvî hüzünleri, Rabbânî aşkları îras eden sesler helâldir. Yetimâne hüzünleri, nefsânî şehevâtı tahrik eden sesler haramdır. Şeriatın tayin etmediği kısım ise, senin ruhuna, vicdanına yaptığı tesire göre hüküm alır.”
Konunun manevi, dini yönünü araştıranlar, Üstad Bediüzzaman’ın İşârâtül İ’caz isimli kitabında yer alan bu cümleler ışığında araştırma yapabilirler.


» YAZARIN DİĞER YAZILARI


BU YAZIYLA İLGİLİ YORUM YAZIN