• Kâzım Yetiş: “Yahya Kemal bizi tarihimizle barıştırdı”
    Kâzım Yetiş: “Yahya Kemal bizi tarihimizle barıştırdı”
  • BEŞİR AYVAZOĞLU İLE YAHYA KEMAL HAKKINDA MÜLAKAT
    BEŞİR AYVAZOĞLU İLE YAHYA KEMAL HAKKINDA MÜLAKAT
  • Şerif Benekçi: “Hümanizm, Batı insanları içindir.”
    Şerif Benekçi: “Hümanizm, Batı insanları içindir.”
  • Eyüp Güzel: “Selahaddin Eyyubi’yi Okuduktan sonra Bende Kudüs Merakı Başladı”
    Eyüp Güzel: “Selahaddin Eyyubi’yi Okuduktan sonra Bende Kudüs Merakı Başladı”
  • Sevda Dursun: Camiamızın erkeklerine kırgınım
    Sevda Dursun: Camiamızın erkeklerine kırgınım
  • Üstün İnanç: “Yakın geçmişimizde yaşanan bir dram beni romancı yaptı”
    Üstün İnanç: “Yakın geçmişimizde yaşanan bir dram beni romancı yaptı”
  • Yaşar Karayel: “Vakıflar bizim yitik malımız, yitiğimize sahip çıkmalıyız”
    Yaşar Karayel: “Vakıflar bizim yitik malımız, yitiğimize sahip çıkmalıyız”
  • Mert Hakan: “Radyo iyi bir arkadaş, ondan vazgeçmeyin”
    Mert Hakan: “Radyo iyi bir arkadaş, ondan vazgeçmeyin”
  • Mehmet Nuri Yardım: “Yazmak bir bakıma Kızıl Elma’ya doğru yürümektir”
    Mehmet Nuri Yardım: “Yazmak bir bakıma Kızıl Elma’ya doğru yürümektir”
  • Fatih Kılıçarslan: “Madde bağımlılığının bir arka planı var”
    Fatih Kılıçarslan: “Madde bağımlılığının bir arka planı var”

YAZARLARIMIZ

Necati Kağan Çetin
Necati Kağan Çetin
Eklenme Tarihi: 1 Ekim 2015, Perşembe 22:14 - Son Güncelleme: 28 Mart 2018 Çarşamba, 23:05
Font1 Font2 Font3 Font4
Sinemanın gücü ve Çağrı filmi üzerine…

çağrı3
Necati Kağan Çetin 
Ben istiyorum ki; film, siz sinema salonunu terk ettikten sonra başlasın.
                                                                                              Jacques Tati
Çağrı Filmi, senaryosu, eşsiz hikâyesi ve mükemmel müzikleriyle bir başyapıttır.
Filmin yapımının üzerinden kırk yıl geçmesine rağmen, o hâlâ sinema tarihindeki en üstlerdeki yerini korumaktadır.
Film mükemmeldir. Çünkü yönetmen, senaryo, müzikler, oyuncular, kurgu, mekânlar son derece iyi seçilmiştir. Üzerinde iyi çalışılmıştır.
Filmde Mekke şehrinin setinin kurulması tam 4,5 ay sürmüştür. Setlerin kurulması için 300 kişi çalışmıştır.
Film hem Batılı, hem Doğulu oyuncular tarafından iki defa çekilmiştir.
Film tam 12 dile çevrilmiştir.
Filmin setinde tam 28 farklı milletten insan çalışmıştır.
Filmde savaş sahnelerinin çekimi için bütün atlar bile özel olarak eğitilmiştir.
Bu yazıda asıl üzerinde duracağımız konu, filmin müzikleri. Ve Fransız bestecisi Maurice Jarre…
Maurice Jarre, Çağrı filminin müziklerini yapmadan önce, yönetmenden bir şey ister:
Bir çölde uygun bir mekân, İslâm Tarihi’ne ait kitaplar ve iki ay süre…
Bu sürede Maurice Jarre, İslâm Tarihi’ni öğrenir. Çöl hayatını, dönemin şartlarını öğrenmeye gayret eder. Sonra da filmin müziklerini besteler…
Çağrı filminin müziğinin, Sinema Tarihi’nin en iyi film müziklerinden biri olduğu tartışmasızdır. Başyapıttır.
Filmin sadece müziklerini dinleseniz bile, bütün sahneleri her ayrıntısıyla hatırlamak çok kolaydır. Melodi ve armoniler o derece sizi alıp götürür…
Filmin jeneriğindeki görüntü ve nağmeleri birlikte izleyince, az sonra çok büyük bir hikâyeye tanık olacağınızı, filmde dünya tarihini değiştirecek büyük bir olayın anlatılacağını hissedersiniz. Bütün bunları sadece o birkaç dakikalık jenerikte hissetmek mümkündür.
Evet, melodi ve armoniler, notalar, sesler ve görüntüler, seyirciyi çok büyük bir hikâyeye hazırlamaktadır jenerikte…
Müzikler, İngiltere Kraliyet Flarmoni Orkestrası tarafından seslendirilmiştir.
Pazar yerleri, günlük hayatın akışı, o dönemde şiire ve edebiyata olan tutku, savaş sahneleri, Hira Mağarası’ndaki sessizlik, vahyin gelmeye başlaması…
Bütün bunlar hem oyuncularla, hem enfes müziklerle, hem de sinema teknikleriyle çok iyi aksettirilir.
Bir sahne özellikle çok etkileyicidir:
Mü’minler üzerinde müşriklerin baskısı alabildiğine artmıştır.
Hz. Hamza, Efendimiz’e (asm) savaşmak gerektiğini anlatmaktadır.
İşte tam bu sahne, öznel kamera tarafından izleyiciye aktarılır:
Öznel kamera, Hz. Hamza rolündeki Anthony Quinn’i takip etmektedir. Bu sahnede, öznel kamera aslında, Efendimiz’in (asm) bakış açısını temsilen, Hz. Hamza rolündeki Anthony Quinn’i görüntüler, takip eder.
çağrı4
Bakın, bir kamera deyip geçmeyin.
O tek kamera, usta bir yönetmenin elinde “Öznel Kamera” olarak kullanılırsa, insanlık tarihinin en şerefli insanının bakış açısını dahi “belli ölçülerde” izleyiciye aktarabilir.
Filmde Kâinatın Efendisi (asm) gösterilmez. Ama öznel kamera, zaman zaman Efendimiz’in bakış açısından sahabeleri izler, harp meydanını denetler…
Tabii, bütün bu sahnelerde ve daha sonrasında tempo zaman zaman hızlanır, zaman zaman yavaşlar… Efektler, enstrümanlar, davullar, baslar, tizler ve orkestrasyon mükemmeldir.
Şu satırlar, Haşmet Babaoğlu’nun 8 Haziran 2001 tarihli yazısından:
“Ben filmin gösterime yeni çıktığı tarihlerde Londra’daydım. Şehrin en civcivli yerlerinde Quinn’in, kılıcı ve entarisiyle dev görüntüleri yer alıyordu. İslam hiç umulmadık bir kapıdan girip, Londra’yı egemenliği altına almıştı sanki…
Kısa bir süreliğine de olsa Olimpiyat Köyü baskını ve o yıllarda yaygın olan uçak kaçırma eylemleri unutulmuş, Hazreti Hamza’nın heybetli gölgesi Batı’nın üzerine düşmüştü. Az şey değildi bu!..”
Evet, Asr-ı Saadet’in üzerinden geçen 1400 yıl, adeta bu filmle ve eşsiz müzikleriyle aşılmış; Asr-ı Saadet, belli ölçülerde bile olsa, beyaz perdeye aksetmiştir. Bu sayede 1976 yılında İslamiyet ve Hz. Muhammed Mustafa (asm), dünya gündeminde zirvedeki yerini almıştır.
2015 yılında yaşanmakta olan gelişmelere, Müslümanlara kurulan tuzaklara bakılırsa, İslamiyet yeniden bütün gönülleri fethetmeye geliyor sanki…
Vahşi Batı, İslamiyet güneşini üflemekle söndürebileceğini zannediyor.
Güneş üflemekle söner mi?

Çağrı, Asr-ı Saadet’i, İslamiyet’in doğuşunu, belli ölçülerde ama enfes biçimde beyaz perdeye aktardı.
Ya beyaz perdeye aktarılamayanlar?
Efendimiz’in (asm) çocukluk dönemi, vefatı yaklaşırken yaşanan olaylar, diğer peygamberlerin hayat hikâyeleri?
Onları Allah’ın izniyle, sinema sanatının imkânları ölçüsünde gelecek yıllarda izleyebileceğiz.
Peki ya birebir gerçek sahneler?
Gerçek sahneleri inşallah cennet ehli ile birlikte, cennet sinemalarında izleyebilmek duasıyla…


» YAZARIN DİĞER YAZILARI


BU YAZIYLA İLGİLİ YORUM YAZIN